Hacettepe Üniversitesi’nin hizmet kalitesi konusunda ilkleri yapan ve sürekli kalite arayışına sahip bir üniversite olmasında, benimsemiş olduğu kuruluş felsefesi yer almaktadır.
Üniversitemizin “Daha ileriye… En iyiye...” sloganı ile felsefeleşen kurumsal kültürü, üniversitemizin hizmet anlayışının ve başarılarının temelini oluşturmaktadır.
Hacettepe Üniversitesi’nde kalite kültürü çok eskilere dayanmaktadır. Kalite çalışmaları 1990’lı yılların başında, hastaneler bünyesinde sunulan hizmetin kalitesini garanti etmek üzere başlamıştır. Bu çalışmalar 2000’li yılların başında üniversitenin kurumsal organizasyonuna da yansımış ve 2000’li yılların başında kamudaki stratejik planlama çalışmalarında Hacettepe Üniversitesi pilot kurum olmuş, 2007 yılında Avrupa Üniversiteler Birliği’nin (European University Association-EUA) kurumsal dış değerlendirmesine giren ilk devlet üniversitesi olmuş ve hastaneleri Joint Commission International-JCI tarafından ilk olarak 2007 yılında akredite edilmiştir.
Üniversite hastanelerimiz halen Türkiye’de bu akreditasyona sahip tek devlet üniversitesi hastanesi ünvanına sahiptir. Hacettepe Üniversitesi Türkiye Doping Kontrol Merkezi, 2015 yılından bu yana World Anti-Doping Agency-WADA tarafından akredite edilmiş dünyadaki 29 merkezden bir tanesidir. 2022 yılı itibariye Hacettepe Üniversitesi’nde var olan lisans programlarının %43,5’i bir ulusal ya da uluslararası akreditasyona sahiptir. Sağlık Bilimleri Enstitüsü bünyesindeki doktora programlarının hepsi Orpheus etiketine sahiptir.
2022 yılında Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından yükseköğretim kurumlarındaki niteliğin yükseltilmesi ve kalite güvencesine katkı sağlanması amacıyla uygulanan Kurumsal Akreditasyon Programı (KAP) kapsamında, üniversitemiz 5 yıl süreyle tam Kurumsal Akreditasyon almaya hak kazanmıştır. Üniversitemiz için hazırlanan Kurumsal Akreditasyon raporu kamuoyuyla paylaşılmıştır.
Hacettepe Üniversitesi, misyonu, vizyonu, amaçları, hedefleri ve kalite politikaları doğrultusunda, kalite kültürünün içselleştirilmesini, eğitim ve öğretim, araştırma-geliştirme ve toplumsal katkı faaliyetlerinin sürekli iyileştirilmesini, gerekli kalite standartlarını güvence altına almayı, tüm paydaşların katılımını, memnuniyetini ve sürdürülebilirliğini ilke edinen bir iç kalite güvencesi sistemini benimsemektedir.
Kalite güvencesinin geliştirilmesi; üniversitenin en yüksek kalitede öğrenim, öğretim, müfredat, araştırma, akademik faaliyetlerini ve standartlarını sağlama stratejisinin bir parçasıdır. Paydaş odaklı, katılımcı ve kapsayıcı bir anlayışla üniversitenin tüm faaliyet alanlarını kapsayan sistem; kurumsal iç/dış değerlendirme ve akreditasyon gereksinimlerini, kurumsal ve kamusal güveni karşılamak üzere tasarlanmıştır.
Hacettepe Üniversitesi’nin geliştirmiş olduğu Bütünleşik Kalite Yönetim Modeli, Üniversitenin misyon, vizyon, değerleri ve kalite politikaları kalite güvencesi sistemi ve sürdürülebilirliği ile kalite kültürünün yaygınlaştırılması ve içselleştirilmesi temel konuları içeren, kalite yolculuğunda kullandığı araçlar ve yöntem ile ilgili tüm paydaşlarına rehberlik etmesi amacıyla Bütünleşik Kalite Güvencesi Sistemi Kılavuzu hazırlanmıştır.
Bütünleşik Kalite Güvencesi Sistemi Yönetimi
Hacettepe Üniversitesi’nde kalite çalışmaları bütünleşik kalite güvencesi yönetimi modeli ile yönetilmektedir. Yönetim sisteminin bileşenleri, stratejik yönetim, süreç yönetimi, performans yönetimi, belge yönetimi, risk yönetimi ve geribildirim (bilgi talebi, istek, öneri, şikayet, memnuniyet) sisteminden oluşmaktadır
Hacettepe Üniversitesi Bütünleşik Kalite Güvencesi Yönetim Modeli
Bütünleşik Kalite Güvencesi Yönetim Sistemi Bileşenleri
Hacettepe Üniversitesi Performans İzleme Modeli
Bütünleşik Kalite Güvencesi Sistemi Yönetimi Organizasyonel Yapılanması
Hacettepe Üniversitesi Bütünleşik Kalite Güvencesi Yönetimi Modeli Organizasyonel Yapılanması
Bütünleşik Kalite Güvencesi Sistemi Projesi
Kalite güvencesinin geliştirilmesi; üniversitenin en yüksek kalitede öğrenim, öğretim, müfredat, araştırma, akademik faaliyetlerini ve standartlarını sağlama stratejisinin bir parçasıdır. 2018-2022 stratejik planının tamamlanmak üzere olması nedeniyle gerçekleştirilen analiz ve değerlendirme sonuçları kurumsal yapının güçlendirilmesi kapsamında, bütünleşik kalite güvencesi sisteminin yapılandırılması (BKGS) ve kurumsal süreçlerin tümüyle entegre edildiği bir yönetim bilgi sisteminin geliştirilmesi gerekliliğini ortaya koymuştur. Bu nedenle, Hacettepe Üniversitesi’nin 2023-2027 stratejik planında, Sürdürülebilir ve Bütünleşik Kalite Güvencesi Sisteminin Geliştirilmesi hedefi yer almıştır. Paydaş odaklı bir yaklaşımla kurumsal iç/dış değerlendirme ve akreditasyon gereksinimlerini, kurumsal ve kamusal güveni karşılamak üzere tasarlanmış olan bütünleşik kalite güvencesi sisteminin proje ve değişim yönetimi modeli ile hayata geçirilmesi planlanmıştır.
Hacettepe Üniversitesi, bütüncül bir kalite yönetim anlayışı ile stratejik ve süreç yönetimi kapsamında izleme faaliyetlerinin sonuçlarını irdelemekte, önerileri içeren raporlar hazırlamakta ve sürekli iyileştirmeleri hayata geçirmektedir. Sürekli iyileştirme ve sürdürülebilirlik yaklaşımı temelini PUKÖ (planla, uygula, kontrol et, önlem al) döngüsünden almaktadır. Eğitim ve öğretim, araştırma ve geliştirme, toplumsal katkı, uluslararasılaşma ve idari süreçler PUKÖ çevrimleriyle ilişkilendirilmiş, sistematik ve süreklilik arz edecek şekilde izlenerek iyileştirilmektedir.
PUKÖ Çevrimi
Hacettepe Üniversitesi, bütüncül bir kalite yönetim anlayışı ile stratejik ve süreç yönetimi kapsamında izleme faaliyetlerinin sonuçlarını irdelemekte, önerileri içeren raporlar hazırlamakta ve sürekli iyileştirmeleri hayata geçirmektedir. Sürekli iyileştirme ve sürdürülebilirlik yaklaşımı temelini PUKÖ (planla, uygula, kontrol et, önlem al) döngüsünden almaktadır. Eğitim ve öğretim, araştırma ve geliştirme, toplumsal katkı, uluslararasılaşma ve idari süreçler PUKÖ çevrimleriyle ilişkilendirilmiş, sistematik ve süreklilik arz edecek şekilde izlenerek iyileştirilmektedir.
PUKÖ çevrimi, Hacettepe Üniversitesi Kalite Güvencesi Sistemi'nin temelini oluşturan bir sürekli iyileştirme modelidir. Üniversite, stratejik hedeflerinden birim düzeyindeki faaliyetlere kadar her alanda bu döngüyle hareket eder. Özellikle İç ve dış değerlendirme süreçlerinde sayısal değerlendirme yapılabilmesi amacıyla YÖKAK Dereceli Değerlendirme Anahtarıyla Alt Ölçütlerin Olgunluk Düzeyleri PUKÖ çevrimi ile iç içe kulanılmaktadır
1. Planla (P) – Strateji ve Hedef Belirleme
Bu aşamada, Üniversite stratejik planını temel alarak kalite hedeflerini, performans göstergelerini ve faaliyet planlarını belirler. Hacettepe Üniversitesi’nde bu süreç:
2. Uygula (U) – Faaliyetlerin Gerçekleştirilmesi
Planlama aşamasında belirlenen hedeflere ulaşmak için somut faaliyetler hayata geçirilir:
3. Kontrol Et (K) – İzleme ve Değerlendirme
Faaliyetlerin planlandığı şekilde yürüyüp yürümediği ve hedeflere ulaşılıp ulaşılmadığı kontrol edilir. Bu aşamada:
4. Önlem Al (Ö) – İyileştirme ve Yeni Planlama
Bu aşamada, kontrol sürecinde elde edilen bulgular ışığında düzeltici/iyileştirici ve önleyici faaliyetler tanımlanır:
PUKÖ Döngüsü'nün Kullanıldığı Başlıca Alanlar
Alan |
Uygulama Örnekleri |
Liderlik ve Yönetişim |
Stratejik planın uygulanması, iç kontrol sistemi,… |
Eğitim ve Öğretim |
Program değerlendirme, öğrenci geri bildirimleri,… |
Araştırma ve Geliştirme |
Yayın ve proje izleme, araştırma çıktılarının değerlendirilmesi,.. |
Toplumsal Katkı |
Etkinlik raporları, sosyal sorumluluk değerlendirmeleri,… |
Uluslararasılaşma |
İkili anlaşmalar, öğrenci değişim programları izleme,… |
İdari Hizmetler |
İnsan kaynakları, bilgi sistemleri, altyapı öğrenci hizmetleri, öğrenci hizmetleri performansı,… |
Üniversitemiz ana faaliyetlerinin PUKÖ çevrimlerinin işletilmesine dair süreçler:
1. Eğitim ve Öğretim Süreçlerinde İç Kalite Güvence Sistemi
2. Araştırma ve Geliştirme Süreçlerinde İç Kalite Güvence Sistemi
|
O |
Ş |
M |
H |
M |
H |
T |
A |
E |
E |
K |
A |
Program Süresi Sonunda |
Stratejik Plan Değerlendirmesi Döneminde |
|
Eğitim |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Program ve ders kazammlannin izlenmesi |
x |
|
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bölüm iç değerlendirme raporunun hazırlanması |
|
|
|
|
|
|
X |
X |
|
|
|
|
|
|
|
İyilestirrne planlarının yapılması |
|
|
|
|
|
|
X |
X |
|
|
|
|
|
|
|
Program kazanimlarinin incelenmeisi (yıllık) |
|
|
|
|
|
|
X |
X |
|
|
|
|
|
X (4-5 YIL) |
|
Program eğilim amaçlarinin güncellenmesi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
Eğitim politikasının güncellenmesi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X (4-5 YIL) |
|
Eğitim ve öğretim hedeflerinin güncellenmesi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X (4-5 YIL) |
Araştırma geliştirme |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Akademik birimlerin 5 yilik Araştırma hedeflerinin oluşturulması |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
X |
X |
|
X (4-5 YIL) |
|
Araştırma hedeflerinin güncellenmesi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
|
Araştırma performansının izlenmesi |
X |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
|
Akademik birim değerlendirme raporlarının hazırlanması |
|
|
X |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Iyileştirme planlarının yapılması |
|
|
X |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Araştırma politikasının güncellenmesi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X (4-5 YIL) |
|
Araştırma hedeflerinin incelenmesi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X (4-5 YIL) |
Toplumsal katkı |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
XXX |
Toplumsal katkı performansının izlenmesi |
X |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
XXX |
Toplumsal katkı faliyetlerinin değerlendirme raporunun yazılması |
|
|
X |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
XXX |
Iyileştirme planlarının yapılması |
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Toplumsal katkı hedeflerinin güncellenmesi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
|
X (4-5 YIL) |
|
Toplumsal katkı politikasının güncellenmesi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X (4-5 YIL) |
Yönetim ve idari süreçler |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
XXX |
Yönetim ve idari faaliyetlerin performansının izlenmesi |
X |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
XXX |
Yönetim ve idari süreçlerin değerlendirme raporunun yazılması |
|
X |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
XXX |
Iyileştirme planlarının yapılması |
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Yönetişim hedeflerinin incelenmesi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
|
X (4-5 YIL) |
|
Yönetişim politikasının incelenmesi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X (4-5 YIL) |
PUKÖ çevrimlerinin işletilmesine dair takvim: