Bütünleşik Kalite Güvencesi Sistemi Modeli

Kalite Kültürü

Hacettepe Üniversitesi’nin hizmet kalitesi konusunda ilkleri yapan ve sürekli kalite arayışına sahip bir üniversite olmasında, benimsemiş olduğu kuruluş felsefesi yer almaktadır. 

Üniversitemizin “Daha ileriye… En iyiye...” sloganı ile felsefeleşen kurumsal kültürü, üniversitemizin hizmet anlayışının ve başarılarının temelini oluşturmaktadır.

Hacettepe Üniversitesi’nde kalite kültürü çok eskilere dayanmaktadır. Kalite çalışmaları 1990’lı yılların başında, hastaneler bünyesinde sunulan hizmetin kalitesini garanti etmek üzere başlamıştır. Bu çalışmalar 2000’li yılların başında üniversitenin kurumsal organizasyonuna da yansımış ve 2000’li yılların başında kamudaki stratejik planlama çalışmalarında Hacettepe Üniversitesi pilot kurum olmuş, 2007 yılında Avrupa Üniversiteler Birliği’nin (European University Association-EUA) kurumsal dış değerlendirmesine giren ilk devlet üniversitesi olmuş ve hastaneleri Joint Commission International-JCI tarafından ilk olarak 2007 yılında akredite edilmiştir.

Üniversite hastanelerimiz halen Türkiye’de bu akreditasyona sahip tek devlet üniversitesi hastanesi ünvanına sahiptir. Hacettepe Üniversitesi Türkiye Doping Kontrol Merkezi, 2015 yılından bu yana World Anti-Doping Agency-WADA tarafından akredite edilmiş dünyadaki 29 merkezden bir tanesidir. 2022 yılı itibariye Hacettepe Üniversitesi’nde var olan lisans programlarının %43,5’i bir ulusal ya da uluslararası akreditasyona sahiptir. Sağlık Bilimleri Enstitüsü bünyesindeki doktora programlarının hepsi Orpheus etiketine sahiptir.

2022 yılında Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından yükseköğretim kurumlarındaki niteliğin yükseltilmesi ve kalite güvencesine katkı sağlanması amacıyla uygulanan Kurumsal Akreditasyon Programı (KAP) kapsamında, üniversitemiz 5 yıl süreyle tam Kurumsal Akreditasyon almaya hak kazanmıştır. Üniversitemiz için hazırlanan Kurumsal Akreditasyon raporu kamuoyuyla paylaşılmıştır.

Hacettepe Üniversitesi, misyonu, vizyonu, amaçları, hedefleri ve kalite politikaları doğrultusunda, kalite kültürünün içselleştirilmesini, eğitim ve öğretim, araştırma-geliştirme ve toplumsal katkı faaliyetlerinin sürekli iyileştirilmesini, gerekli kalite standartlarını güvence altına almayı, tüm paydaşların katılımını, memnuniyetini ve sürdürülebilirliğini ilke edinen bir iç kalite güvencesi sistemini benimsemektedir.

Kalite güvencesinin geliştirilmesi; üniversitenin en yüksek kalitede öğrenim, öğretim, müfredat, araştırma, akademik faaliyetlerini ve standartlarını sağlama stratejisinin bir parçasıdır. Paydaş odaklı, katılımcı ve kapsayıcı bir anlayışla üniversitenin tüm faaliyet alanlarını kapsayan sistem; kurumsal iç/dış değerlendirme ve akreditasyon gereksinimlerini, kurumsal ve kamusal güveni karşılamak üzere tasarlanmıştır.

Hacettepe Üniversitesi’nin geliştirmiş olduğu Bütünleşik  Kalite Yönetim Modeli, Üniversitenin misyon, vizyon, değerleri ve kalite politikaları kalite güvencesi sistemi ve sürdürülebilirliği ile kalite kültürünün yaygınlaştırılması ve içselleştirilmesi temel konuları içeren, kalite yolculuğunda kullandığı araçlar ve yöntem ile ilgili tüm paydaşlarına rehberlik etmesi amacıyla Bütünleşik Kalite Güvencesi Sistemi Kılavuzu hazırlanmıştır.

Bütünleşik Kalite Güvencesi Sistemi Yönetimi

Hacettepe Üniversitesi’nde kalite çalışmaları bütünleşik kalite güvencesi yönetimi modeli ile yönetilmektedir. Yönetim sisteminin bileşenleri, stratejik yönetim, süreç yönetimi, performans yönetimi, belge yönetimi, risk yönetimi ve geribildirim (bilgi talebi, istek, öneri, şikayet, memnuniyet) sisteminden oluşmaktadır

Hacettepe Üniversitesi Bütünleşik Kalite Güvencesi Yönetim Modeli

Bütünleşik Kalite Güvencesi Yönetim Sistemi Bileşenleri

  1. Stratejik Yönetim
  2. Süreç Yönetimi
  3. Performans Yönetimi
  4. Risk Yönetimi
  5. Bilgi Talebi, Memnuniyet,  Şikayet ve İstek Yönetimi

 

Hacettepe Üniversitesi Performans İzleme Modeli

Bütünleşik Kalite Güvencesi Sistemi Yönetimi Organizasyonel Yapılanması

  1. Koordinasyon Kurulu
  2. Stratejik Plan İzleme ve Değerlendirme Kurulu
  3. Eğitim ve Öğretim Koordinatörlüğü
  4. Araştırma Koordinatörlüğü
  5. Toplumsal Katkı Koordinatörlüğünü
  6. Hacettepe Üniversitesi Kalite Komisyonu (HÜKAK)
  7. Kalite Yönetim Ofisi (KAYO)
  8. Birim Kalite Komisyonu (BİKAK)
  9. Akademik Birim Kalite Komisyonu (A-BİKAK) 
  10. İdari Birim Kalite Komisyonu (İ-BİKAK) 
  11. Öz Değerlendirme Takımları (ÖDT)
  12. Akran Değerlendirme Takımları (ADT)
  13. Hacettepe Üniversitesi Uygulama ve Araştırma Merkezleri Koordinasyon Kurulu (HÜYGAM)
  14. Danışma Kurulu
  15. Öğrenci Kalite Elçileri
  16. Kalite Araştırmaları Topluluğu

 

Hacettepe Üniversitesi Bütünleşik Kalite Güvencesi Yönetimi Modeli Organizasyonel Yapılanması

Hacettepe Üniversitesi, bütüncül bir kalite yönetim anlayışı ile stratejik ve süreç yönetimi kapsamında izleme faaliyetlerinin sonuçlarını irdelemekte, önerileri içeren raporlar hazırlamakta ve sürekli iyileştirmeleri hayata geçirmektedir. Sürekli iyileştirme ve sürdürülebilirlik yaklaşımı temelini PUKÖ (planla, uygula, kontrol et, önlem al) döngüsünden almaktadır. Eğitim ve öğretim, araştırma ve geliştirme, toplumsal katkı, uluslararasılaşma ve idari süreçler PUKÖ çevrimleriyle ilişkilendirilmiş, sistematik ve süreklilik arz edecek şekilde izlenerek iyileştirilmektedir.

Üniversitemiz ana faaliyetlerinin PUKÖ çevrimlerinin işletilmesine dair süreçler:

1. Eğitim ve Öğretim Süreçlerinde İç Kalite Güvence Sistemi

2. Araştırma ve Geliştirme Süreçlerinde İç Kalite Güvence Sistemi

3. Toplumsal Katkı Süreçlerinde İç Kalite Güvence Sistemi

4. İdarî Süreçlerinde İç Kalite Güvence Sistemi

 

PUKÖ çevrimlerinin işletilmesine dair takvim: